Att vara stolt över sig själv

Datum: 2010-07-31 | Tid: 22:18:28

Ärligt talat, är det verkligen såhär det ska vara? Att vi ska leta fel och brister på oss själva för att sedan kunna dölja dem så gott det går så att ingen annan ska märka dem? Jag tycker verkligen att man ska vara stolt över sig själv och acceptera både sina bra och sämre sidor.
Att inte vara så hård mot sig själv är väldigt viktigt.

Helt ärligt har jag inte särskilt mycket komplex över min kropp, nästan inga alls. Men de få jag har är jag säker att jag inte skulle lägga så stor vikt vid om det inte vore så att jag fick höra det - om och om igen.
Det kom jag på mig själv med att fundera över för någon dag sedan, att om det inte vore för att människor kommenterade det hela tiden skulle jag knappast brytt mig om det.
T ex det faktum att jag är smal, jag menar, vem fan har gett er rätten att bara kritisera hur som helst?

"Ja jävlar vad smala ben du har Josse", "Shit, du försvinner ju typ när man kramar dig", "Alltså har du sett din armar, hur tunna som helst ju!", "Asså det gör ju typ ont att krocka med dig när du är så benig"

Jag lovar och svär att jag skulle kunna rabbla upp hur många exempel som helst. Rätt chockerande faktiskt, att man utstår dessa kommentarer - varje dag. Och att man faktiskt accepterar det!? Har det inte gått lite för långt då, när man inte längre bryr sig när ens kompisar slänger ur sig sådana saker, som kan såra så hårt...?

Nä, jag tycker att ingen, och då menar jag ingen har rätten att kritisera en annan människas kropp. Det tjänar inget annat till än osäkerhet och dåligt självförtroende. Vad är grejen med det egentligen, vill man bara ha det sagt (som om personen i fråga själv har missat det??) eller säger man det med mening att såra?

Kom igen nu, i slutändan är vi ju alla bara utav kött och blod, så försök att acceptera att alla är olika, ser olika ut och har olika förutsättningar. ◊

Läs även här.


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Sv; Visst :D

2010-07-31 | 22:28:01
URL: http://nettansmile.blogg.se/
Postat av: m1 å annastina

rätt där josse,fortsätt stå på dig!

Vi håller med ;)<3

2010-07-31 | 23:40:04
Postat av: Malin Forsberg

Skitbra skrivet Josse, håller med dig fullt ut! <3

2010-07-31 | 23:45:45
URL: http://maaaliiinnn.blogg.se/
Postat av: Maria

Va glad jag blir av dina kloka, UNGA tankar :D

2010-08-01 | 11:46:02
URL: http://headoverheals.blogg.se/
Postat av: e

du är så fin jossi!



och jag saknar dej sjukt mycket.ärligt talat.

2010-08-01 | 23:22:25
URL: http://emelieieie.blogg.se/
Postat av: adina

Bra skrivet Josse! Många människor klämmer bara ut sådant utan att tänka sig för, även jag. Men de vill aldrig någonting illa, jag kan retas - vilket inte är bra - men jag menar aldrig någonting illa. Jag tror inte jag sagt någonting sådant till dig, men till andra av mina nära och kära. Vilket är fel av mig.. Men det är som lite i min natur och jag vet vilka fel jag gör, men det som bara slinker ur mig.



Föresten så kollade jag igenom mitt fotogalleri idag och hittade bilder från ridlägret 2007 (!) då du och jag var på samma läger.. Alltså GUD VAD SÖTA ALLA VAR! :')



Men tillbaka till ämnet, du ska vara nöjd över din kropp, vilket jag tror du är. Alla som säger sådana saker menar väldigt sällan någonting illa. Säg till när du tar illa upp så vet de om det.

Massa kramar!

2010-08-02 | 22:18:24
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Anonym

usch, jag hatar sånt. Även fast man vet att ens kompisar bara skojar lite, så sårar det ändå.. Att de är fult att vara smal har väl kommit från de här "modellidealet" men då är det ju för att dom svälter sig själva. Och även fast jag äter lika mycket som min kompis så kommer ju nån av oss gå upp lite mer i vikt än den andra eftersom vi har olika ämnesomsättningar. Och att ha "tjocka" armar eller nånstans mittemellan är väl lika onormalt och fult isf. Alla ser olika ut, så är det bara.

2010-08-02 | 23:24:49
Postat av: Anonym

gilla

2010-08-04 | 01:09:35
Postat av: Evelina

SHIT! Klickade igenom din blogg lite och såg detta inlägg (+ett x antal till), du är en grym bloggerska! Plus, att jag håller exakt med dig även fast även jag (utan att tänka på det) också kan slänga ur mig något sådant. MEN, det är just för att man själv inte är nöjd med sin egen kropp. Man kanske ex. tycker man är knubbig.



Go girl!

2011-03-13 | 17:03:03
URL: http://oscarssonevelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0