Berlin

Datum: 2014-12-01 | Tid: 12:10:00

Vårt sista stopp på tågluffen var Berlin. Här stannade vi i fyra (?) dagar om jag inte minns fel. Vi mötte upp Alexander här, en australiensk kille som vi lärde känna i Amsterdam. Han hittade lite grann i staden så vi hängde med honom under hela vistelsen i Berlin, det var kul!
Vi besökte en del sevärdheter, här ser ni Brandenburger Tor
Och så var vi vid förintelsemonumentet, ett mäktigt minnesmärke för den judiska förintelsen.
Helt klart värt ett besök om ni är i Berlin. Enormt stort område som var labyrintliknande, så det var lätt att gå vilse. 
Haha jag hoppade mellan några av de höga betongpelarna och plötsligt var jag så många meter från marken (de var olika höga som ni ser) att jag fick panik och blev helt paralyserad. Satt bara på en sån där kloss och skrattgrät och vågade inte för mitt liv hoppa ner. Kom en vakt som fick hjälpa till att lyfta ner mig sen, pinsamt men kul.
Checkpoint Charlie. Obs obs obligatoriskt att besöka detta om man är i Berlin! Det finns mycket historia i den här korsningen, jättehäftigt att strosa och läsa om allt som har skett här. Checkpoint Charlie var alltså den största gränsövergången mellan öst- och västberlin mellan 1945-1990. 
Vi såg det som återstår av Berlinmuren.
Spree park! Detta var bland det häftigare vi gjorde under tågluffen tycker faktiskt jag. Jennifer hade läst om ett ställe i utkanten av Berlin som hette Spree Park. En gång i tiden var detta ett nöjesfält med en massa attraktioner, men så helt plötsligt stängde det bara ner och har lämnats kvar precis som det var. Idag är det alldeles överväxt och övergivet, samt förbjudet att inträda här. 
Det var lite småläskigt faktiskt, just för att allt var så övergivet och förruttnat.
Alltså allt fanns kvar. Det var som att alla människor bara gått därifrån och aldrig återvänt. Förmodligen är detta ett place för hemlösa och junkies numera, men det kändes okej att besöka det dagtid även om det var lite obehagligt.
Parisehjulet som sakta snurrade och knarrade i vinden. Spöklikt. 
Jennifer klättrade upp i hjulet. Jag är så fruktansvärt höjdrädd så jag vågade inte (ja ni läste ju om betongpelarna haha), så jag och Alexander hjälpte till att få upp henne istället. Vi stannade vid Spree Park tills skymningen, och sedan drog vi alla tre till ett tapas-ställe som Alexander hade hört om. Det var sista kvällen i Berlin :'(
Sedan vaknade vi, backade ihop våra enorma backpacker-ryggsäckar en gång för alla och gjorde oss redo för hemfärd. Det sista vi gjorde i Berlin var att äta sushi och gå på bio, och sedan påbörjades ett dygns resande för att ta oss hem. Vi höll på att missa både tåg och flyg så det var redigt kaos där ett tag, men allt löste sig och jag fick lyckligt pussa på min pojkvän kvällen efter ett dygn. ♥
  
Det här är helt klart bland det allra bästa jag gjort i mitt liv. Det var så häftigt att resa runt och man kände sig så fri, som att hela världen (iallafall Europa hehe) låg framför fötterna på en. Så så mycket minnen från denna resa som jag aldrig kommer glömma. Får ni chansen att tågluffa, ta den! Ni kommer inte ångra er.
29/7-13/8

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0