Att bli blodgivare

Datum: 2014-12-22 | Tid: 17:09:00

"Försöker få henne att förstå att det hon är på väg att göra är en av de viktigaste sakerna man kan bidra med här i livet. Att någon faktiskt kommer få fortsätta leva tack vare att hon sitter där hon sitter. Överkommer hon bara sin rädsla för nålen och blodet så kommer någon annan få uppleva en gryningsmorgon till."
    
Just nu så läser jag boken "Jag njuter så länge jag varar" av Erik Ståhl. Det är en otroligt viktig bok om hans liv, hur det är att leva med en kronisk sjukdom och hur bereonde han är av blodgivare. Min farfar var blodgivare och min far likaså, så därför kändes det givet att gå i deras fotspår och själv bli blodgivare. Efter att ha börjat läsa den här boken så känner jag i hela kroppen hur rätt det är att hjälpa till om man kan. Särskilt eftersom jag har människor i min omgivning som inte skulle finnas idag om det inte fanns blodgivare - eller livgivare som jag tycker låter så fint.
    
Jag vet att många är nålrädda och rädda för smärta och ja, jag kan inte riktigt relatera till nålfobin eftersom jag aldrig upplevt det själv men handlar inte livet lite grann om att övervinna sina rädslor? Man dör inte av ett nålstick och det är en liten uppoffring för en väldigt, väldigt god gärning. Sedan är det väl lätt för mig att säga "get your shit together" och svårare för andra att faktiskt göra det, men man kan ju åtminstone överväga saken eftersom det onda väger upp för det goda. Om smärträdslan tänker jag såhär; att de allra flesta människor kommer få uppleva mycket mer smärta i livet än vad denna enda kanyl kan uppbringa. Jag menar hallå kvinnor, många av oss ska ju föda barn och allt! ♥
    
Kort sagt så tycker jag det är så himla viktigt att bidra och hjälpa till om man har möjlighet. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att vara beroende av andra människors välvilja och generositet. Så ni som funderar på att bli blodgivare - gör det! Ni ger så mycket mer än bara blod. Ni ger liv. Och ni som aldrig tidigare ens övervägt det, ge det åtminstone en tanke. Gör en god gärning såhär i juletid och skriv upp er som blodgivare. Kram.
   
"Att värva en blodgivare är precis lika viktigt. Kan du hjälpa, så bör du. Snälla, ta steget."

Kommentarer
Postat av: Emilia

Dessutom är det en så kort stund av smärta och ibland gör det inte ens ont! Min 10 sekunder långa smärta är ju ingenting mot vad den som får blodet upplever hela tiden, varje dag.
Viktigt och bra inlägg Josefine!

2014-12-23 | 10:03:51
URL: http://Emiliafyra.blogg.se
Postat av: Anonym

Det är jätteviktigt med att ge blod och kul att du tar upp det! Men eftersom livmoder inte är = kvinna så är det transfobiskt af att skriva "hallå kvinnor" ang att föda barn, då inte bara kvinnor föder barn. Tänk på det! <3

2014-12-23 | 15:25:07
Postat av: Maria -To make each day count

Tummen upp!!! :D

2014-12-24 | 11:45:21
URL: http://headoverheals.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0