sommaren 2014

Datum: 2014-08-22 | Tid: 17:22:27

Jag älskar att göra listor. Listor på vad jag vill göra och åstakomma och bäst av allt är att bocka av dom listorna punkt för punkt. På min "todo-lista" denna sommar hade jag följade saker:
• bråvalla
• gymma och springa
• läsa böcker
• fotografera och filma
• umgås med vänner och familj
• bada och sola
• plugga till körkortet
• åka vattenskidor
• köra vattenskoter och båt
• vara utomhus

Kan stolt säga att jag bockat av i princip alla punkter på listan (utom kanske träningsdelen hehe) och sammanfattningsvis så har det varit en riktigt go sommar. Har hängt med dom jag tycker om och spenderat mycket tid utomhus när jag inte jobbat. Bäst har såklart varit att hänga i stugan, finns inget bättre ställe på somrarna. Här har jag samlat ihop några härliga ögonblick i en liten film, hoppas ni gillart!

idag

Datum: 2014-08-18 | Tid: 21:01:32

Kurerat mig med honungsvatten och fint sällskap. Nu ska jag se the fault in our stars för andra gången, första gången såg jag den på bio i Berlin och herregud vad jag grinade då. Den var fruktansvärt jobbig men ack så värd att se. Hoppas den är lika bra andra gången. Imorgon väntar körlektion och teoriplugg samt att redigera bilderna från Nice!

borta bra men hemma bäst

Datum: 2014-08-18 | Tid: 11:33:17

Ja nog känns det bra att vara hemma igen. Blev förkyld i Berlin och har varit ganska däckad sedan jag kom hem, och har dessutom smittat ner Emil. Så vi har varit två lata tonåringar sedan jag kom hem men oj så skönt det har varit. Det är bara en rejäl förkylning som gör att jag kan ligga still flera dagar i sträck, men det var välbehövligt efter resan kan jag säga. Nu börjar jag känna mig rätt redo för skolan ändå, har ett hyfsat bra schema och mycket kul som händer i höst. Framförallt - bli myndig och ta det där efterlängtade körkortet!!

Så skönt att vara hemma igen.

Paris

Datum: 2014-08-17 | Tid: 15:54:46

Sacré-coeur.
Vyn från Sacré-Coeur. Vi åkte aldrig upp i Eiffeltornet men här fick vi ändå grym utsikt över hela Paris.
Vi kollade in Louvren såklart.
Och pont des arts. Galet mycket lås alltså, hela bron höll på att rasa sönder av tyngden.
Vi turistade vidare förbi Notre-Dame.
När vi tyckte vi var klar med turistandet (vi var inte så mycket för sånt, det var mest "ja det var ju en fin byggnad *klick en bild*, ja då går vi väl vidare) så for vi till en jättestor park i utkanten av Paris.
En massa människor hängde och lekte där...
... och vi hittade en grotta med ett vattenfall i.
Efter den utflykten var vi såklart tvugna att prova crêpes. Här åt vi några med ost och champinjoner.
Det var mycket gott.

Vi stannade bara i Paris en natt, men vi tyckte det var tillräckligt. Var tyvärr inte så jätteimponerad av staden, det enda vi blev riktigt impade av var Eiffeltornet på kvällen (såååååå fint, helt galet!!), men jag får ge Paris en andra chans någon gång senare i livet. Desto bättre var vårt besök i Nice, ni får se de bilderna snart!

Amsterdam

Datum: 2014-08-15 | Tid: 20:58:00

Efter ett dygn i Köpenhamn tog vi nattåget vidare mot Amsterdam! Här kom vi att stanna två nätter.Alla dessa jävla broar. Gudars vad det var förvirrande och vad vi gick vilse.
Men fint vare!
Den obligatoriska turistbilden, såklart.
Vi hängde i Vondelpark.
En kväll gick vi ut! En av de bästa kvällarna på hela resan.
Aah dra mig baklänges vad knäppt det var.
Förutom det som fångades på bild hann vi besöka the red light district, spana in Anne Franks hus och Van Goghs museum samt gå på nederländsk matprovning! Det var Amsterdam det.

Nästa stopp, trumvirvel... PARIS!

Köpenhamn

Datum: 2014-08-14 | Tid: 15:44:00

Första stoppet på tågluffen var som sagt Köpenhamn, så här kommer lite bilder därifrån. Jag vågade inte släpa med mig den stora kameran på resan utan hade bara en liten digitalkamera men det funkade toppen. Så kul att ha kvar lite bilder som minne! Köpenhamn var jättemysigt, har bara varit där en gång tidigare men var så liten då att jag knappt minns något. Nyhavn måste man till om man är där, tips!! Annars gick vi på två museum och strosade runt i staden. Mysig start på resan!
Nyhavn.
Vi delade på en pizza vid kajen.
Mycket gott.
Åt de bästa vårrullarna hittills i mitt liv. Och det var så billigt! Sånt gillar vi.
 Nästa stopp var Amsterdam, kommer bilder därifrån så småningom!

tågluff: dag 16

Datum: 2014-08-13 | Tid: 14:59:00

Nu signar jag och denna pingla ut efter två galna veckor ute i Europa. Har haft så himla kul på denna resa, upplevt otroligt mycket och ångrar inte en sekund av den. Träffat fantastiska människor och upptäckt platser jag inte visste existerade. Tågluffarlivet äger, vilken frihet. Nu längtar jag dock till min pojkvän som väntar på mig där hemma, oj vad jag ska pussa på honom ikväll. 29/7-13/8

tågluff: dag 6-7

Datum: 2014-08-06 | Tid: 17:26:00

Här är lite bilder från några fantastiska dagar i Nice!
Galen utsikt, mycket värt den svettiga promenaden.

Franska rivieran bjussade på mycket soligt och varmt väder så självklart hängde vi på playan.

Redo att gå ut!

Vi träffade en massa härliga människor från världens alla hörn.

Och sedan tågade vi vidare... Nästa stopp: Budapest!

tågluff: dag 6

Datum: 2014-08-03 | Tid: 15:58:00

Vi lever livet i Paris. Ikväll tar vi ett nattåg till Nice. Sol och bad, here we cooome!

tågluff: dag 4

Datum: 2014-08-01 | Tid: 12:22:00

Internet har inte alltid varit tillgängligt så har inte blivit någon bloggning förrän nu. Vi är i Amsterdam för tillfället och är kvar här ett dygn till, sedan blir det Paris nästa! Amsterdam har levererat hittills och vi har haft det himla gött. Vi carpar diem och får för lite sömn, men det är det värt. Hej hej från Amsterdam!