Läsvärt inlägg

Datum: 2009-10-21 | Tid: 19:54:40

Vill ni höra något hemskt? Jag har ingen blogglust. Nada. Na-da, fattar ni?
Det känns som att jag går igenom en fas just nu, jag ifrågasätter allt och finner ingen förklaring.
Varför ska jag göra si, varför ska jag göra så?
Jag vet, det är bara puberteten och blablabla - men trots att jag har det i bakhuvudet så finns inte lusten där.
Det känns som att jag har kommit till en punkt där jag har börjat inse att jag inte behöver blogga för att behålla en image, kunna säga vad jag tycker och visa upp fina bilder jag har tagit.
Jag har bloggat i åtta månader nu.
I hela åtta månader har jag varit mer eller mindre beroende av bloggen, rädd över tanken att den inte skulle finnas vid min sida. Uppdaterat i stort sett varje dag, delat med mig av mitt privatliv. Glädje, sorg, högtider, sagt vad jag tycker och tänker.
Jag tror att jag har gjort det för att jag ville få en bekräftelse. Bekräftelsen att någon vill lyssna på mitt ord, vad jag har att säga. Jag har inte haft chansen att öppna mig för en vän på det sättet, så bloggen har varit andrummet där jag kunnat lätta på trycket.
Men på senare tiden har det snarare känts som ett tvång att uppdatera bloggen istället för något roligt. Kommentarerna och besökarna har fått mig att börja känna av lite press - alla dessa ''varför uppdaterar du inte?'', ''om du inte skriver något snart slutar jag läsa din blogg'' kommentarer har snarare gett mig ångest istället för ett sug att skriva mer.
Jag menar, det är ju förbanne mig min blogg, jag borde väl ändå bestämma när jag ska uppdatera, vad jag ska uppdatera om, hur mycket jag ska uppdatera o.s.v
- Ska jag sluta blogga då? Ja, det kommer jag naturligtvis göra. Kanske inte idag, eller den här månaden, men jag tänker inte blogga hela mitt liv igenom, och öppna mig mer för den farliga värld som finns här på internet.
Nej, jag känner redan nu att jag skulle kunna lämna jwestmans och gå vidare utan att känna sorg eller panik för att någonting försvunnit ur mitt liv.
Men bloggen har ju såklart inte bara skapat olycka och tvång som det kanske låter - isåfall skulle jag ha slutat för länge sedan.
Med bloggen har ju jag lärt känna vem jag är, vad jag tycker är rätt och fel, att våga lita på min egen instinkt och att inte vara rädd att vara mig själv. Men det är ju lätt att säga när man sitter bakom en datorskärm.
Många gånger känns det som att jag skriver om en person jag vill vara, istället för personen jag egentligen är.
Men nu har jag funnit mig själv nu, och jag behöver inte min blogg för att vara mig själv.
Så, här i framtiden får vi se hur det ser ut.
När blogglusten kommer tillbaka kanske jag kommer tillbaka. Men tills vidare nöjer jag mig med att uppdatera när jag känner för det, på mina villkor.
Vill avsluta detta otroligt långa inlägg med ett tack till alla underbara, stöttande människor som finns där ute, som ger mig hopp, pepp och glädje. Ni är guld värda, det är ni som har fått mig att blogga såhär länge, vilket egentligen bara är en fis i rymden jämfört med dom stora bloggarna. Men jag har bestämt mig att njuta av livet istället för att slösa min tid här på jorden bakom datorskärmen.
Godkväll.

Kommentarer
Postat av: AGNES

Vad bra du är på att skriva! ;)

2009-10-21 | 21:20:57
URL: http://sengaz.blogg.se/
Postat av: Anonym

sluta inte blogga. då har man ju inget att läsa!

2009-10-22 | 07:15:06
Postat av: Farsan

Det bästa du skrivit! F-n, får nästan en tår i ögat, vilket kalassätt att beskriva en insikt....



Hälsningar från en stolt far....

2009-10-22 | 10:41:46
Postat av: moath

Vad tråkigt att du känner såhär, för jag tycker verkligen att du har talang för att skriva. Det har du. Tror att din blogg kommer att gå långt bara den når ut. Men det är ju du som bestämmer, men jag hoppas att du forsätter. Jag tycker om att läsa din blogg! :) <3

2009-10-22 | 15:28:19
URL: http://jagharenrosacykel.blogg.se/
Postat av: anonym

hoppas du fortsätter skriva för du har verkligen en toppen blogg som jag besöker varje dag. Och jag förstår coh det tror jag dom andra också gör om du inte uppdaterar ofta för skolan tar tid och sen så har man ju en fritid och den vill man kanske inte att den ska bestå av bara dator! Hoppas du fortsätter skriva!



2009-10-23 | 18:24:16
Postat av: ANNA PEDERSEN

Sv: Hihi okej :D Allt bra med dig idag?

2009-10-23 | 21:56:32
URL: http://naannah.blogg.se/
Postat av: Malin

Kör på din egen grejj Josse!! bloggar när du vill och om precis vad du vill!! sen om du tappar läsare och så det är väl inte det viktigaste eller? det är ju en grej du gör bara för skojj. Ingen ska väl tvinga dig att blogga om just det och varje dag osv. Gör som du själv känner!! Du skriver sjukt bra så det är inte underligt att folk gillar din blogg, du når verkligen fram till folk med dina åsikter och så. Men som du själv skrev, ödsla inte för mycket tid åt bloggen, det är ju trots allt bara en sida på internet där du uppdaterar om dig själv osv. Inget livsviktigt som du/andra inte klarar sig utan. Tror ingen dör bara för att du inte uppdaterar osv :P och när folk hotar med att sluta läsa om du inte uppdaterar, jaha skit i dom då det är väl deras problem om dom missar när du väl uppdaterar sen då. De måst ju finnas en anledning till varför dem läser just din blogg och om dom inte värdesätter den mer än att du måste uppdatera för att dom ska fortsätta läsa så tycker jag du ska skit i dom!! du är så smart, de här fixar du!! :D kram på dej :)

2009-10-24 | 00:25:02
URL: http://malinholmbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0