Concealer till torr hud

Datum: 2009-10-17 | Tid: 21:24:53

Jag har en väldigt torr hud, så nu i kyligare tider kan ni ju tänka er hur min hud blir. Ja, torr, narig och fjällig. Usch!
Jag gör allt jag kan för att återfukta, friska upp, peela och hålla min hy fräsch, men en massa olika produkter är ju inte heller bra för hyn.
När jag blir röd och flammig i hyn vilket jag främst blir vid näspartiet så är första reaktionen att behandla och sminka över.
Men nu är det dags att backa bandet och hitta något som verkligen funkar.
Att kleta på en massa skit lär ju knappast göra saken bättre - och smink är väl bland det värsta man kan stoppa på huden.
Så när jag kom in  i sminkbutiken idag och sa att jag letade efter ett puder eller liknande blev jag avrådd direkt! Tjejen som jobbade där såg direkt hur torr min hud är, och eftersom puder torkar ut huden något fruktansvärt, skulle det bara förvärra saken. Mineralpuder är ju förstås ett alternativ, men inte heller det är det rätta för min hud, och så är det allt som oftast väldigt dyrt också!
Om jag använder en rinnande fondation då, då borde väl inte ansiktet bli så torrt och så skulle fondationen samtidigt täcka, eller?
Mjaa, så fungerar det inte riktigt...
Och sedan är det ju så att i stort sett alla fondations innehåller vatten, och eftersom jag bor i norrland där det kan bli riktigt kallt om vintrarna, ja då kan mitt ansikte kännas väldigt stelt och ''fruset'' om jag är ute med mycket smink.
Självklart så fryser ju inte hela mitt ansikte, men jag tror att ni fattar vad jag menar.
Vad får och kan jag använda då?
Det bästa alternativet är ju förstås att inte använda något alls, men om jag är ute efter något som fungerar lite mer som ett täckstift och inte ett sminklager över hela ansiktet (det behöver jag inte, min hud är rätt fin bortsett från det torra, irriterade partierna) så är den bästa rekommendationen en oljebaserad concealer!
Dom är lite dyrare, men eftersom man inte använder dom i hela ansiktet räcker dom otroligt länge.
Sagt och gjort, jag köpte en och här ser ni själva skillnaden.
Dessa bilder är helt oredigerade bortsett från dom svarta ''strecken'' över ögonen.
Skillnaden är knapp märkbar, men trots det så ser efter-bilden fräschare ut, inte sant?
Jag vill ju inte att det ska synas att jag har smink, utan vill ha en naturlig look, och det tycker jag att concealern ger.
Jag är stormförtjust! Detta är alltså en stark rekommendation till er torrhyade där ute!

Kommentarer
Postat av: moath

åh den såg ju jättebra ut, verkligen! :D

men jag tycker att du har så fin hy :)

2009-10-18 | 12:30:31
URL: http://jagharenrosacykel.blogg.se/
Postat av: hwwhws

åh vad bra det blev!

men exakt vilken concealer amvänder du? :)

2009-11-05 | 18:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0