Jämförelse

Datum: 2009-10-03 | Tid: 21:44:22

Var ärlig mot dig själv nu och ställ dig frågan - hur ofta jämför du dig med andra?
Ofta gör man det nog utan att man egentligen tänker på det, tyvärr.
Själv kan jag omedvetet också göra det, och det kan handla om vad som helst.
Att min kompis hade alla rätt på provet, att tjejen jag passerade på stan hade värsta perfekta kroppen, att alla andra i klassen får hundra kronor mer i månadspeng än mig, sådana saker.
Jag vet att jag gör det, jag vet att andra gör det, och tyvärr så är det nästintill oundvikligt att inte göra det!
Men för min del ska det bli ändring på det nu.
Det är ju trots allt jämförelsen som frambringar fixering, negativitet och själslig oro, det måste ni medge.
Det finns hur många exempel som helst på det, men det känns lite fel att dra alla över en kam.
Men tänk om exempelvis världens anorektiker inte hade någon size zero - modell att jämföra sig med, då skulle garanterat antalet människor med ätstörningar minska stort!
Så mycket handlar om jämförelse men ofta jämför man sig själv med någonting som man själv inte har/kan uppnå. Tänk om man istället kunde jämföra sig (om man över huvudtaget måste jämföra) med dom som kanske har det lite sämre, då skulle man garanterat uppskatta det man själv hade mer, eller hur?
Kom ihåg allihopa att alla har olika utséenden, beteenden och förutsättningar och snälla, ödsla inte din tid här på jorden att sträva efter ''perfektionism'' och var istället nöjd med det du själv har! Alla är lika mycket värda ♥
Tack för ordet, lämna gärna en kommentar med din åsikt!

Kommentarer
Postat av: F R I D A--mitt liv bakom pappas systemkamera

helt rätt..

jag vet att jag jämför mig FÖR mycket..

tyvär.

men det du skrev är helt rätt, absolut!

2009-10-03 | 22:48:44
URL: http://fridamarklind.blogg.se/
Postat av: Maria

I bland förvånas jag hur kloka tjejer i din ålder faktsikt kan vara. Jag önskar att såna som du växte på träd :D

2009-10-04 | 11:25:49
URL: http://headoverheals.blogg.se/
Postat av: moath

Det där är verkligen sant.

Håller med, jag jämnför mig själv också..

Men jag mår ändå bra med mig själv :D

2009-10-04 | 13:54:48
URL: http://jagharenrosacykel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0