Svar till kommentar

Datum: 2009-07-27 | Tid: 17:01:05

Det är inte så ofta jag brukar svara på frågor i inlägg, men nu gör jag ett litet undantag! :)
Frågan kommer från ''Hej'' och personen skriver såhär:

hejsan jag undrar lite om teater jag har itne gjort teater någong gång men vill gärna pröva och jag vill veta vad man gör när man spelar teater , är det viktigt att se bra ut eller ja? jag har ine så bra självkänsla så jag vågar inte äns sjunga för någon gör det bara när jag är själv och jag äslkar att sjunga ! men vill gärna veta lite om teater !är det inte pinsamt att stå poå scen?

- Först och främst, kul att du rådfrågar mig, för jag tycker det är så kul att svara, hihi!
Vad man gör uppe på scéenen varierar ju väldigt mycket, dels vad man har för roll, och vilken sorts show det är. Men oavsett vad man har för roll måste man våga bjuda på sig själv, det var något jag fattade tidigt. Jag skulle liksom fjanta på jättemycket uppe på scéenen i min roll, sjunga falskt och promenera runt i simfötter! Först tänkte jag bara - ohno, det här klarar jag aldrig. Men jag hade så många underbara vänner runt om kring mig som peppade mig, och till sist gjorde jag det. Pang bom! 
Man får fokusera på sin roll, och tänka att publiken skrattar med en, inte åt en! 
Sen kanske det inte alls blir så att man ska ha en ''löjlig'' roll eller så, men att våga lita på sig själv, och våga bjuda på sig själv är bra fördelar med teater. (självförtoendet är något man får jobba med, själv hade jag inte alls bra självförtoende förut!)

På din nästa fråga : NEJ- det är inte alls viktigt att se bra ut eller inte! Tänk inte på hur du ser ut uppe på scéenen, lev dig in i rollen istället!

Att du inte alltid vågar sjunga inför folk är inget måste, men som jag skrev tidigare - självförtroendet är något man får jobba med! Våga ta för dig lite mer, pröva en ny sak varje dag! Det kommer du verkligen tjäna på i längden, och det är ingenting du dör av!

Om det är pinsamt att stå på scéenen varierar också mycket, vad man ska göra för någonting och hur man själv är som person. Visst, första gångerna kanske man får lite handsvett eller knip i magen, men jag lovar att det går över! Tänk på att ha roligt, våga göra fel och försök - även om det kanske kommer vara supersvårt : slappna av! 
Jag tycker verkligen att du ska prova på teater, det är sjukt kul! 
Massor med kramar och lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0